21 Απριλίου, 2022

Πόνος στο Γόνατο

πόνος στο γόνατο

Ο πόνος στο γόνατο είναι ένα εξαιρετικά κοινό μυοσκελετικό πρόβλημα που συχνά αναγκάζει τους ανθρώπους να αναζητούν ιατρική βοήθεια. Είτε από οστεοαρθρίτιδα, διάστρεμμα συνδέσμου ή τέντωμα των μυών, βλάβη του χόνδρου ή τενοντίτιδα, πολλά διαφορετικά προβλήματα μπορούν να προκαλέσουν αυτού του είδους την ενόχληση της άρθρωσης. Επιπλέον, πολλές από αυτές τις καταστάσεις μπορεί να συνοδεύονται από άλλα συμπτώματα όπως οίδημα, δυσκαμψία και αστάθεια στην άρθρωση. Αυτό μπορεί να κάνει τις καθημερινές δραστηριότητες όπως το περπάτημα, το κάθισμα ή το ανέβασμα σκαλοπατιών να γίνουν αρκετά δύσκολες.

Ευτυχώς, υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι αντιμετώπισης των συμπτωμάτων που μπορεί να νιώθετε στο γόνατό σας. Αυτές οι επιλογές κυμαίνονται από οικιακές θεραπείες και φάρμακα χωρίς ιατρική συνταγή, έως πιο επεμβατικές διαδικασίες ή χειρουργικές επεμβάσεις. Επιπλέον, οι τροποποιήσεις του τρόπου ζωής, όπως η διατήρηση ενός υγιούς σωματικού βάρους, μπορούν επίσης να είναι εξαιρετικά ωφέλιμες. Οι παρακάτω ενότητες περιγράφουν λεπτομερώς τις πιο αποτελεσματικές επιλογές για τη θεραπεία του πόνου που αντιμετωπίζετε στο γόνατό σας.

Πόνος στο Γόνατο – Οικιακές θεραπείες και τρόπος ζωής

Αμέσως αφού το γόνατό σας αρχίσει να σας ενοχλεί, υπάρχουν πολλά βήματα που μπορείτε να κάνετε στο σπίτι για να ανακουφίσετε τα συμπτώματα. Αν και αυτές οι θεραπείες μπορεί να είναι χρήσιμες, εξακολουθεί να είναι σημαντικό να ενημερώσετε τον Ορθοπαιδικό Χειρουργό για κάθε πόνο που αντιμετωπίζετε. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα εάν οι θεραπείες στο σπίτι δεν είναι αποτελεσματικές ή εάν ο πόνος επιδεινώνεται προοδευτικά.

Ένας από τους πιο δοκιμασμένους και αληθινούς τρόπους για να αντιμετωπίσετε τον οξύ πόνο στο γόνατό σας και το πρήξιμο και τη φλεγμονή που συχνά τον συνοδεύουν είναι να χρησιμοποιήσετε την αρχή RICE. Αυτό το ακρωνύμιο, που σημαίνει Rest-Ice-Compression-Elevation, είναι μια κοινή πρώτη γραμμή άμυνας και μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των συμπτωμάτων σας ανεξάρτητα από την αιτία τους. Για να εφαρμοστεί σωστά η αρχή του RICE:

  • Ξεκινήστε κάνοντας ένα διάλειμμα από οποιεσδήποτε επίπονες δραστηριότητες, ειδικά αυτές που προκαλούν περισσότερο πόνο στο γόνατό σας.
  • Παγώστε την πληγείσα περιοχή τουλάχιστον τρεις φορές την ημέρα για 10 έως 20 λεπτά τη φορά.
  • Ενώ το κάνετε αυτό, σηκώστε το πόδι πάνω από την καρδιά σας, έτσι ώστε η βαρύτητα να βοηθήσει στην απομάκρυνση τυχόν οιδήματος που υπάρχει στην άρθρωση.
  • Μπορείτε επίσης να σηκώσετε το πόδι σας όποτε κάθεστε όλη την ημέρα.
  • Χρησιμοποιήστε ένα μανίκι συμπίεσης ή έναν επίδεσμο ACE γύρω από το γόνατό σας για να βοηθήσετε να σπρώξετε το πρήξιμο έξω από την περιοχή.
  • Βεβαιωθείτε ότι αυτή η συμπίεση είναι άνετη αλλά όχι υπερβολικά περιοριστική ή σφιχτή, για να αποφύγετε τη διακοπή της κυκλοφορίας στο γόνατο.
  • Σε περιορισμένες περιπτώσεις, ένα στήριγμα γονάτων μπορεί επίσης να βοηθήσει στη βελτίωση του πόνου που νιώθετε στο γόνατό σας και να προσθέσει υποστήριξη σε κατεστραμμένες δομές στην άρθρωση.

Ευτυχώς, υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία που υποστηρίζουν τη χρήση νάρθηκα για άλλες παθήσεις που προκαλούν πόνο στο γόνατο όπως οστεοαρθρίτιδα ή εκφύλιση μηνίσκου. Για να διασφαλίσετε ότι ένας νάρθηκας είναι κατάλληλος για την περίπτωσή σας και ότι αγοράζετε το σωστό, είναι καλύτερο να μιλήσετε πρώτα με τον γιατρό σας.

Απώλεια βάρους

Αν και δεν θα μειώσει αμέσως τα συμπτώματα που νιώθετε, ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους για να αποτρέψετε την επανεμφάνιση του πόνου στο γόνατο είναι να διατηρήσετε ένα υγιές σωματικό βάρος. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τον πόνο στο γόνατο που προκαλείται από οστεοαρθρίτιδα, καθώς το υπερβολικό βάρος μπορεί να ασκήσει αδικαιολόγητες πιέσεις στις κατεστραμμένες περιοχές της άρθρωσης.

ΔΜΣ και Πόνος στο Γόνατο

Τα άτομα με δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ) άνω του 25 θα πρέπει να εξετάσουν σθεναρά τη λήψη μέτρων για να χάσουν βάρος σε μια προσπάθεια να μειώσουν τη συχνότητα και την ένταση του πόνου στο γόνατό τους. Αρκετές διαφορετικές αλλαγές στον τρόπο ζωής—συμπεριλαμβανομένων των τροποποιήσεων της διατροφής και της εισαγωγής αεροβικών ασκήσεων χαμηλής έντασης (όπως η ποδηλασία ή το κολύμπι)—μπορούν να βοηθήσουν στη διευκόλυνση αυτής της μείωσης βάρους.

Άλλες θεραπείες (OTC)

Εκτός από τις οικιακές θεραπείες που περιγράφονται παραπάνω, υπάρχουν επίσης αρκετά OTC φάρμακα που μπορεί να είναι χρήσιμα για τη μείωση των συμπτωμάτων του γόνατός σας. Όπως και με οποιοδήποτε φάρμακο, ωστόσο, είναι πάντα καλή ιδέα να μιλήσετε με τον Ορθοπαιδικό Χειρουργό πριν ξεκινήσετε ένα νέο σχήμα. Αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική συμβουλή για άτομα με άλλα προβλήματα υγείας που θα μπορούσαν να επηρεαστούν αρνητικά από τη λήψη ενός επιπλέον φαρμάκου.

Χειρουργικές επεμβάσεις και ειδικευμένες διαδικασίες

Αφού αξιολογηθείτε από τον γιατρό σας, μπορεί να σας προτείνει μία από τις πολλές παρεμβάσεις για τη θεραπεία του πόνου στο γόνατό σας. Συνήθως πραγματοποιούνται από χειρουργό ή άλλο ειδικό, αυτές οι επιλογές διατρέχουν τη γκάμα από συντηρητικές έως επεμβατικές. Μπορεί να χρειαστούν ένα ή περισσότερα για να επιλυθεί ο πόνος σας και να διορθωθεί η υποκείμενη αιτία των συμπτωμάτων σας.

Πόνος στο Γόνατο και Φυσικοθεραπεία

Μία από τις πιο συντηρητικές αλλά αποτελεσματικές επιλογές για τη βελτίωση του πόνου στο γόνατό σας είναι η φυσικοθεραπεία (PT). Ο θεραπευτής σας μπορεί να συνεργαστεί μαζί σας:

  • Δώστε δύναμη στους μύες του γόνατου και του ισχίου σας
  • Βελτιώστε τη συνολική ευελιξία σας
  • Καθιερώστε μια ρουτίνα αερόβιας άσκησης

Με τη σειρά του, αυτό μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά στη θεραπεία του πόνου που σχετίζεται με:

  • Οστεοαρθρίτιδα γόνατος
  • Τενοντίτιδα
  • Μη τραυματικές ρήξεις χόνδρου
  • Διαστρέμματα
  • Ενέσεις

Οι ενέσεις κορτικοστεροειδών (κορτιζόνης) χρησιμοποιούνται μερικές φορές από τους παρόχους υγειονομικής περίθαλψης για να ανακουφίσουν τον πόνο από την οστεοαρθρίτιδα ή τις εκφυλιστικές ρήξεις χόνδρου.

Οι ενέσεις παρέχουν βραχυπρόθεσμη ανακούφιση

Ενώ οι ενέσεις μπορούν να προσφέρουν βραχυπρόθεσμη ανακούφιση από τον πόνο, δεν αποτελούν μακροπρόθεσμη λύση και συνήθως δεν χορηγούνται περισσότερο από μία φορά κάθε τρεις μήνες. Επιπλέον, επειδή τα κορτικοστεροειδή μπορούν να αποδυναμώσουν και να σχίσουν έναν τένοντα, δεν θα πρέπει να χορηγούνται απευθείας σε αυτές τις δομές για τη θεραπεία ενός στελέχους ή τενοντίτιδας. Το υαλουρονικό οξύ, μια παχύρρευστη ουσία που βοηθά στη λίπανση μιας αρθριτικής άρθρωσης, χρησιμοποιείται επίσης μερικές φορές για τη θεραπεία της οστεοαρθρίτιδας του γόνατος.

Αυτή η θεραπεία που ονομάζεται ιξωδοσυμπλήρωση, δίνεται σε μια προσπάθεια να μειώσει τον πόνο και να βελτιώσει τη συνολική κινητικότητα της άρθρωσης. Δυστυχώς, η αποτελεσματικότητά της είναι αμφισβητήσιμη και η ένεση συνιστάται μόνο σε άτομα για τα οποία έχουν αποτύχει άλλες συντηρητικές θεραπείες, που δεν μπορούν να χειρουργηθούν ή έχουν λιγότερο προχωρημένη οστεοαρθρίτιδα στο γόνατό τους.

Τελευταία, ενέσεις πλάσματος πλούσιου σε αιμοπετάλια (PRP) έχουν χρησιμοποιηθεί πιο πρόσφατα για τη θεραπεία της οστεοαρθρίτιδας του γόνατος και της χρόνιας τενοντίτιδας της επιγονατίδας. Αυτή η θεραπεία περιλαμβάνει τη λήψη πλάσματος, το οποίο είναι σε μεγάλο βαθμό συμπυκνωμένο με θεραπευτικές πρωτεΐνες που ονομάζονται αυξητικοί παράγοντες, και την έγχυσή του στην πάσχουσα άρθρωση σε μια προσπάθεια να τονωθεί η επούλωση. Ενώ ορισμένες πρώιμες μελέτες έχουν δείξει βελτιωμένο πόνο και λειτουργία μετά από ένεση PRP, ιδιαίτερα έξι έως 12 μήνες αργότερα, η έρευνα εξακολουθεί να είναι ασαφής.

Μηνισκεκτομή ή Επιδιόρθωση μηνίσκου

Ο πόνος στο γόνατο που προκαλείται από ρήξη μηνίσκου μπορεί να χρειαστεί να αντιμετωπιστεί χειρουργικά εάν οι λιγότερο επεμβατικές επιλογές δεν είναι επιτυχείς. Αυτός ο τύπος κατάστασης συνήθως αντιμετωπίζεται χειρουργικά είτε από:

Αφαίρεση του κατεστραμμένου τμήματος του χόνδρου (που ονομάζεται μερική μηνισκεκτομή)

Επανατοποθέτησή του στο οστό (ονομάζεται επιδιόρθωση μηνίσκου)

Ενώ οι επιδιρθώσεις μηνίσκου έχουν καλύτερα μακροπρόθεσμα αποτελέσματα από τις χειρουργικές επεμβάσεις μηνισκεκτομής και είναι λιγότερο πιθανό να οδηγήσουν σε οστεοαρθρίτιδα, μόνο ένα μικρό μέρος των δακρύων μπορεί να επιδιορθωθεί χειρουργικά. του μηνίσκου, που έχει καλύτερη ροή αίματος από την υπόλοιπη δομή. Επιπλέον, υπάρχουν αμφισβητήσιμα στοιχεία που υποστηρίζουν τη χρήση μιας χειρουργικής επέμβασης μερικής μηνισκεκτομής για τη θεραπεία εκφυλιστικών ρήξεων μηνίσκου που προκαλούνται από οστεοαρθρίτιδα.

Αντίθετα, η αντιμετώπιση αυτού του τύπου πόνου με φυσικοθεραπεία φαίνεται να παράγει ανώτερα αποτελέσματα με την πάροδο του χρόνου. Εξαιτίας αυτού, μια μερική μηνισκεκτομή συνήθως προορίζεται για τραυματικές ρήξεις μηνίσκου ή για άτομα που λαμβάνουν ελάχιστη ανακούφιση από τον πόνο από την PT. Η αρθροσκόπηση γόνατος πλέον είναι μια εξαιρετική και σύγχρονη μέθοδος για τραυματισμούς όπως ρήξη μηνίσκου και ρήξη χιαστού.

Ολική Αντικατάσταση Γόνατος

Εάν άλλες συντηρητικές θεραπείες για τον οστεοαρθριτικό πόνο στο γόνατο αποτύχουν να προσφέρουν ανακούφιση, συχνά απαιτείται ολική αντικατάσταση γονάτου για να διορθωθεί το πρόβλημα. Αυτή η κοινή χειρουργική τεχνική, η οποία περιλαμβάνει την αντικατάσταση της αρθριτικής άρθρωσης με προσθετικά εξαρτήματα, έχει βρεθεί ότι είναι εξαιρετικά επιτυχής στη βελτίωση του πόνου στο γόνατο και στην αύξηση της συνολικής λειτουργίας σας. Συνήθως, η χειρουργική επέμβαση ακολουθείται από αρκετούς μήνες φυσικοθεραπείας που επικεντρώνεται στην αύξηση του γόνατου σας εύρος κίνησης και βελτίωση της δύναμης στους μύες των ποδιών σας.

Αφήστε ένα σχόλιο

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.